De Kleine Belties - Uitreiking Pluim

Vechtdal: de meest toegankelijke vakantiebestemming van Nederland

Juist nu aan de slag met Zorgeloos Vechtdal

Een vakantie of dagje uit is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Voor COVID-19 niet en tijdens COVID-19 al helemaal niet. Organisaties en ondernemers in het Vechtdal werken samen om juist nu te werken aan toegankelijkheid en productontwikkeling, zodat ook deze doelgroep zo snel mogelijk weer zorgeloos kan komen genieten. Door samenwerking komt de regio weer een stapje dichter bij de titel van meest ongehinderde, gastvrije en (rolstoel)toegankelijke vakantiebestemming van Nederland.

Nationale Week van de Toegankelijkheid

De week van 5 t/m 9 oktober is de Nationale week van de Toegankelijkheid. Dit is een initiatief van Ieder(in), het landelijknetwerk van mensen met een beperking of chronische ziekte. Omdat toegankelijkheid meer is dan alleen het opheffen van fysieke belemmeringen. Gastvrijheid en openstaan voor mensen met een beperking is minstens zo belangrijk. Tijdens deze week wordt een podium geboden aan het thema en de activiteiten in het Vechtdal. Zo is op 7 oktober ‘de pluim’ uitgereikt aan Vakantiepark De Kleine Belties, door Platform Inclusie van gemeente Hardenberg. Een mooie waardering voor de inclusieve werkwijze van familie Hakkers om het vakantiepark voor iedereen zo toegankelijk mogelijk in te richten. Het bedrijf en Platform Inclusie werken ook samen binnen het programma Zorgeloos Vechtdal.

‘Zorgeloos Vechtdal’: de ongehinderde, gastvrije en toegankelijke vakantieregio 
Het doel van het programma ‘Zorgeloos Vechtdal’ is dat iedereen ongehinderd deel kan nemen aan het vrijetijdsaanbod en zorgeloos kan genieten van de rust, ruimte en de natuur in het Vechtdal. In 2023 is Vechtdal Overijssel het icoon voor zorgeloos genieten. Door COVID-19 is de situatie ontstaan dat ondernemers kritisch naar hun bedrijfsvoering kijken en wellicht nog meer in willen zetten op nichemarkten en seizoensspreiding. “Om een toegankelijke vrijetijdsbestemming te worden is het nodig dat alle faciliteiten op orde zijn, denk aan accommodaties, dagattracties, vervoer, natuur en openbare ruimtes” zegt Anieke van Wijnen, business developer bij MarketingOost. Het programma wordt dan ook gerealiseerd voor en door recreatieondernemers, zorgprofessionals, horeca, cultuur- en natuurpartijen. Ruim 35 partners en ervaringsdeskundigen doen mee, onder leiding van Vechtdal Marketing en de Vechtdalgemeenten. “Maar het werk is nooit af en daarom roepen we partijen op om actief met elkaar aan de slag te gaan en samen te werken aan deze ambitie” stelt Van Wijnen.